Bílkoviny

Proč je kvalitní strava cestou ke zdraví, aneb bílkoviny ve výživě.

Naše chuťové vjemy nám doslova diktují nákupní chování, podle kterého si vybíráme a jíme potraviny. Samotný výběr potravin také souvisí s informacemi o nich. A právě ty, ve finále, mají podstatný vliv na kvalitu a složení jídelníčku.

Z praxe: Ze současných rozborů jídelních návyků dnešní populace vyplývá, že v dnešní strava obsahuje velmi málo kvalitních bílkovin. Proč? Zvykem Čechů je reagovat na akční slevy. Kupovat hodně jídla, které je málo kvalitní a obsah bílkovin minimální.

Bílkoviny, pod cizím názvem proteiny (odvozeno od řeckého slova „protos“= primární, základní). Z názvu vyplývá důležitost bílkovin pro lidský organizmus, protože jsou součástí nejen svalové hmoty, ale všech buněk lidského organismu, které se neustále obnovují a rostou. Proto má význam přijímat bílkoviny potravou každodenně.

Zdrojem jsou potraviny, jak živočišného, tak i rostlinného původu. Rozdíl mezi nimi spočívá v obsahu aminokyselin. Strava by však, v žádném případě, neměla být jednostranná. Ideální je kombinovat bílkoviny živočišného původu (vejce, mléko, maso, ryby) s rostlinnými zdroji (obiloviny, luštěniny, ořechy, semena). Vyznavači vegetariánství pak vhodně kombinovat bílkoviny rostlinné.

Jaká je funkce bílkovin v našem těle? Preference živočišných bílkovin bude podporovat růst a vývoj svalů. Oproti rostlinným, jsou však živočišné hůře stravitelné. Proto je dobré mít představu o jejich individuální potřebě vzhledem k věku, kondici, pohlaví, ale i v období rekonvalescence, těhotenství a kojení, po operaci nebo úrazu, ale i při onemocnění ledvin.

Jinou potřebu bílkovin mají sportovci, protože zatěžují více svaly a děti, které jsou ve vývoji.

Právě nedostatek bílkovin má vliv na zpomalení růstu, duševního i tělesného vývoje u dětí, vliv na výživu kloubů, kostí, svalů a různá zranění. Nadbytek vede k zátěži pro organismus, dochází např. k překyselení a poruchám zažívání.

Pokud zastáváte názor, že konzumace živočišných bílkovin je nevhodná a přispívá k rozvoji srdečně-cévních onemocnění, cukrovky, atd., je hlavní příčinou, vzniku těchto onemocnění, vysoký obsah tuků a soli ze stravy, které jsou spolu s bílkovinami v potravině obsaženy. Každopádně ti, kteří jedí více živočišných bílkovin, než rostlinných, jsou na tom většinou zdravotně hůře.

Přitom bílkoviny jsou stavebními kameny našeho těla. Nezapomínejte proto na výběr kvalitních bílkovin.

 

TOPlist