Cukry

 

Nezapomínejme na kvalitní pohon pro život


Všude narážíme na varování před cukrem jako „bílým jedem“. Určitě znáte, jak s námi závislost na cukrech dokáže manipulovat. Vyhledávání sladkých potravin, vyvolává spokojený požitek a zahání nepříjemné pocity. Ale pozor, jenom na chvíli a navíc závislost na sladké chuti se také nepříznivě promítá na tělesnou schránku těla a v konečném důsledku zdraví člověka. Proto se vyplatí mít i cukry pod kontrolou.

V dnešní době, při zátěži v práci (fyzické i psychické), školních povinnostech a sportovní aktivitě, si tělo vyžaduje dostatek kvalitních „pohonných látek“. Cukry slouží jako pohon pro náš mozek i svaly. Je to další základní živina, bez které naše tělo nedokáže fungovat. A to nejen z pohledu sladké chuti, kterou se cukry vyznačují. Zkusme poslouchat své tělo.

Máte hlad, chuť, hledáte něco na zub? Ve skutečnosti to znamená pokles hladiny cukru v krvi, a to má za následek pokles našeho výkonu a sníženou koncentraci. Náš „hnací motor“ si říká o doplnění dalšího potřebného paliva. Nebo nám hlásí, že jsme mu v předešlém jídle dodali nedostatečné množství nebo méně kvalitní palivo.

Jak vnímat kvalitní a méně kvalitní? Cukry se chovají rozdílně, a to podle účinku působení. Energie získaná z cukrů, která nám vydrží krátkou chvíli, nepovede k uspokojení našeho hladu na dlouho. Za chvíli se hlad ohlásí znovu. Takovým cukrům, které působí téměř okamžitě a mají krátké trvání, se říká „cukry rychlé“. To jsou všechny druhy cukru, sladidla, cukrovinky,  slazené nápoje, ale i alkohol. Vlastnost těchto cukrů nás nabádá, vyhledávat je a jíst opakovaně. Ideální volba je na nás. Znamená je omezovat, umět se sladkostmi zacházet a vědět o jejich vhodných náhradách.

Do správného jídelníčku nám zbývá zařadit sacharidy, tzv. pomalé. Do krve se dostávají pomaleji a mají delší dobu působení. Díky svému charakteru mají název komplexní, jelikož se v těle zpracovávají déle. Jejich zdrojem je pečivo, veškeré obiloviny, vč. dalších příloh (brambory, luštěniny, těstoviny, rýže), patří zde také zelenina. Co pro nás znamenají komplexní sacharidy? Všestranné a potřebné.

Z praxe: Pokud i vy zastáváte názor, že komplexní sacharidy jsou nevhodné, nebo je z nějakého důvodu nepotřebujete, děláte zásadní chybu v životosprávě. Váš jídelníček určitě nepovede ke spokojenému pocitu. Vytěsňováním příloh a pečiva si přivodíte nejen kila navíc, ale také poruchy příjmu potravy, výkyvy nálad, únavu, atd.

Proč se dnes neustále hovoří o jídle? Sledování toho, co jíme, má původ ve vývoji stravování. V důsledku výroby polotovarů a hotových jídel, pro rychlou přípravu, se prakticky s přidaným cukrem či sladidly setkáme téměř ve všech potravinách. Doporučení proto zní, sledujte a zajímejte se. Udělejte si přehled o potravinách současného trhu.

Pokud Vás zajímá, kolik cukrů si můžete dovolit, objednejte si jídelníček na míru.

TOPlist