Něco o vodě

Místo limonády si dejte raději čistou vodu

Na první pohled se voda jeví jako běžná tekutina, kterou používáme ke každodenním účelům, pijeme ji přece všichni. Důležitost vody, kromě regulace tělesné teploty je její funkce při pochodech látkové výměny, přenosu živin i vyplavování odpadních a škodlivých látek z těla ven. Princip těchto pochodů závisí na hydrataci buněk i těla pomocí čisté vody. A podstata vody? Tělo novorozence obsahuje přibližně 90% vody, tělo dospělého kolem 70%. Lidský zárodek se vyvíjí ve vodě, bez vody vydržíme jen pár dní. A pokud obsah vody v těle klesne pod 50%, člověk si zahrává se životem. Je jasné, že voda je nejcennějším nosičem života.


Pokud si všímáme, jaké nápoje se nejvíce kupují, jsou to především kvanta slazených nápojů, energetické drinky a sycené vody. Jsou to sice nápoje, které pocházejí z vody, ale díky obsahu cukru, kofeinu a dalších příměsí, maří účel potřeby vody. I když vytvářejí pocit žízně (díky vysokému obsahu cukru), je často žízeň maskovaná a zaměnitelná s pocitem hladu. Moudré úsloví říká: „hlad jako převlečená žízeň“ a přitom by stačila sklenice čisté vody. Nezapomeňte: Sladké nápoje mohou vést k přejídání a tedy k obezitě.

Ztrácíme pojem o vnímání žízně. Namísto vody je to nášup jídla, proto také sladké nápoje mohou vést k přejídání. Tělo se jednoduše stává obětí neúměrného množství jídla a zároveň deficitu tekutin v organismu. Mnozí, díky nízkému příjmu tekutin, přibírají na váze, trpí únavou, mohou sledovat potíže se soustředěním, protože dehydratace ovlivňuje základní životní funkce těla a urychluje proces stárnutí. Také bolesti hlavy, svalů, vysoký krevní tlak, bývají častým signálem nedostatku tekutin. Začněme vnímat příznaky dehydratace!

Podívejte se do svých šálků, lahviček, co v nich máte? Nealko nebo perlivou vodu? Tělo umí pracovat s vodou, ne s přikrášlenou tekutinou. Proto, ve své podstatě, nic nenahradí čistou vodu. Ta zajišťuje vodní rovnováhu v těle každého živého tvora. Konkrétní množství je individuální a závisí na potřebách organismu, zdravotním stavu, teplotních a vnějších podmínkách prostředí, sportovním výkonu, fyzické práci a také duševním rozpoložení. Mléko, kávu, ani alkohol do pitného režimu nepočítejte.

Na doplnění tekutin můžeme využívat ovocné nebo zeleninové šťávy, čaje, slabě mineralizované přírodní vody bez oxidu uhličitého a výborným zdrojem jsou také polévky. Základní tekutinou však zůstává čistá voda. A co dělat, když čistá, neochucená voda, zatím nechutná? Začněte VODU postupně zařazovat během dne, do svého pitného režimu. Vždyť přece nová zkušenost je nejlepší učitel. A vyplatí se o tom nejen přemýšlet.

TOPlist